A datolya pozitív hatásai A datolya pozitív hatásai Full view

A datolya pozitív hatásai

A datolyafa termését kb. Kr.e 6000-től ismeri és gyűjti be az emberiség. Az egyik legédesebb gyümölcsként tartják számon, melyet leginkább aszalt, mazsolához hasonló formában, vagy nyersen fogyasztanak. A legnagyobb pozitívuma pedig az, hogy nem számít, hogy aszalt vagy nyers, a hatóanyagok ugyanolyan mennyiségben vannak jelen mindkettőben.

Tápanyagtartalom és érték

Ha fontosak számodra a rostok, a réz és a kálium, akkor neked a datolya az ideális gyümölcs. Annak ellenére, hogy a datolya gazdag létfontosságú tápanyagokban – aminek köszönhetően rengeteg pozitív hatással rendelkezik a szervezetedre – a mérete miatt nagyobb mennyiségben kell fogyasztani ahhoz, hogy meglegyen belőle a megfelelő mennyiségű tápanyag-bevitel.

A következő lista bemutatja, hogy milyen tápanyagok találhatóak meg 100 g datolyában.

  • Rostok: 6,7 g (27% RDA – Javasolt napi bevitel)
  • Kálium: 696 mg (20% RDA)
  • Réz: 0,4 mg (18% RDA)
  • Mangán: 0,3 mg (15% RDA)
  • Magnézium: 54 mg (14% RDA)
  • B6 vitamin: 0,2 mg (12% RDA)

Fontos megjegyezni, hogy a datolya cukortartalma meglehetősen nagy (66,5 g 100 g gyümölcsben) – ezért ajánlott a napi cukorbevitelre ügyelni, mikor ezt a gyümölcsöt fogyasszuk.

A datolya eddig ismert pozitív hatásai – avagy miben segít ez a gyümölcs

Annak ellenére, hogy a datolya nem hasonlítható össze a kiwi, vagy akár a szezámmag tápanyag mértékével, a jó íz mellett még számos pozitív hatással rendelkezik.

  1. Elősegíti az emésztőrendszer helyes működését – megszabadít a puffadástól

A rostok létfontosságúak a belek egészségére nézve, így a datolyában található feloldódó és nemfeloldódó rostok sokat segítenek a belek hatékony működésében. A rostok egyéb pozitív hatásai közé tartozik az is, hogy csökkenti a vastagbélben előforduló leggyakoribb problémák megjelenését, mint pl. a vastagbél gyulladását, az aranyeret vagy akár a vastagbél rákot is.

  1. Elősegíti a szív ideális működését
  2. Gyulladáscsökkentő hatása van

A datolya gazdag magnéziumban – ez az ásvány gyulladáscsökkentő hatásáról híres. Egy kutatás szerint „a gyulladást okozó indikátorok a szervezetben, mint pl. a CRP (C-reaktív protein), TNF (tumor nekrózis faktor alfa), és az IL6 (interleukin 6) mind csökkent a megnövekedett magnézium bevitel után.” Ezek mellett az erekben előforduló gyulladás is csökkent a magnéziumbevitel növelésével.  Ismerve a fentebb említett kutatás eredményét és az ásvány gyulladáscsökkentő hatását, a magnézium hatékonyan tudja csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek, ízületi gyulladások, Alzheimer-kór, és más, gyulladással járó egészségügyi problémákat.

  1. Csökkenti a vérnyomást

A magnéziumról bebizonyították, hogy elősegíti a vérnyomás csökkenését – és a datolya gazdag ebben. Ezek mellett a datolyában még megtalálható a kálium is, mely elősegíti a szív működését, ezáltal segítve a vérnyomás normalizálódását.

  1. Csökkenti a szélütés kockázatát

Miután kielemezték 7 kutatás 14 éven át publikált eredményeit, kutatók azt fedezték fel, hogy a szélütés kockázata 9 %-al csökkent minden 100 mg magnézium bevitel után. A kutatás az Amerikai Klinikai Nutriciós Naplóban (American Journal of Clinical Nutrition) található meg.

  1. Egészséges terhesség és szülés

A Tudomány és Technológia Egyetem által végzett kutatás, mely a datolya várandósságra és szülésre gyakorolt hatását vizsgálata, 69 nőt 13 hónapját kísérte figyelemmel. A következő eredményre jutottak a kutatás alatt: „a terhesség utolsó 4 hetében evett datolya  jelentősen csökkentette a szülés közbeni beavatkozások és mesterséges tágítások szükségét, és kellemesebb szülést segített elő.”

  1. Serkenti az agy működését

Néhány kutatás, mint ami a JAMA Internal Medicine lapban is megtalálható, azt fedezte fel, hogy megfelelő mennyiségű B6 vitamin összefüggésbe hozható a jobb agyműködéssel és jobb teszteredményekkel.

Összefoglalva tehát a datolya segít a:

  • Testsúly csökkentésben
  • Megszabadít a puffadástól – elősegítve a helyes bélműködést
  • Szívműködésben, csökkentve a szívproblémákat
  • Hasmenés megszüntetésében
  • Vashiányos vérszegénységben
  • Vérnyomás csökkentésében
  • Impotencia esetén
  • Könnyebb szülésben
  • Aranyér bántalmakban
  • Krónikus problémákban, mint pl. az izületi gyulladásban
  • Vastagbél gyulladás csökkentésében
  • Megelőzi a vastagbél rákot

Fordította: Szabó Réka
Forrás: truththeory.com

Leave a comment