Az a csodálatos kávé Az a csodálatos kávé Full view

Az a csodálatos kávé

A kávézás hatásairól megoszlanak a vélemények még orvosaink közt is: míg régebben a kávé elhagyását javasolták a hozzáértők, addig napjainkban már egyre több tanulmány lát napvilágot, mely a kávé áldásos tulajdonságait taglalja.

A kávéfogyasztásban a lényeg a mértékletesség. A túlzott kávéfogyasztás szív- és érrendszeri problémákat okozhat, emeli a vérnyomást – alacsony vérnyomás esetén azonban kimondottan jótékony a napi egy kávé elfogyasztása, akár várandós hölgyeknek is. A mértékletes kávéfogyasztás az alábbi jótékony hatásokkal bír:

Antioxidáns hatású: a jó minőségű kávé, csak úgy, mint a csokoládé, erős antioxidáns hatással bír, segít megkötni a szabadgyököket. A kávéban ráadásul pörkölés hatására a kávébab antioxidáns hatása nagy mértékben növekszik.

Emésztés: a kávé segíti az emésztést, fokozza az emésztési nedvek termelését, így javítja az emésztést is.

Cukorbetegség: meglepő módon több kutatás is bizonyította, hogy a kávé csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét.

Szív- és érrendszerre gyakorolt pozitív hatás: tanulmány bizonyítja, hogy azoknál, akik hozzászoktak a rendszeres kávézáshoz (a kialakult tolerancia miatt) a koffein szív- és érrendszerre gyakorolt kedvezőtlen hatásai csak igen minimális mértékben kimutathatóak – természetesen mértékletes kávéfogyasztásról beszélünk. A túlzásba vitt kávézás minden kétséget kizáróan káros a szervezetre, azoknál, akik nem szoktak hozzá a kávézáshoz, már egészen elenyésző adag után is kimutathatóak a koffein káros hatásai – a közhiedelemmel ellentétben azonban a koffeinfogyasztás és szívinfarktus közti összefüggést nem sikerült még egyértelműen bizonyítani.

• A koffeinnek köszönhetően csökken a fáradtság és az álmosság, javulnak a reflexek és csökken a reakcióidő is. Mérsékelt fogyasztása antidepresszáns, javítja a koncentrációt és az érzékelést, valamint megkönnyebbülést hozhat fejfájás és migrén esetén is.

Alzheimer- és Parkinson-kór: A kávé megelőző hatásáról szólnak a legújabb tanulmányok Alzheimer- és Parkinson-kór esetén is. Ez a hatás a kávé antioxidáns hatású koffeinjével és flavonoidjaival állhat összefüggésben, ám ennek pontos mechanizmusa még bizonyításra vár.

Az elfogyasztott koffein mennyisége

Az a csodálatos kávé - Fotó: jkoldas
Az a csodálatos kávé – Fotó: jkoldas

A koffein metilxantin-származék, mely olyan növényekben található meg, mint a kávé- és kakaóbabok, tealevelek, vagy a guarana bogyók. A koffein elfogyasztása után átlag maximum egy órával szívódik fel, hatással van állóképességünkre, hangulatunkra, egészségünkre, és szervezetünk működésére is.

Van, ki egy pohár kávé hatását egész nap érzi, míg mások olyannyira immunissá váltak már a hatására, hogy három-négy kávé csésze elfogyasztása nélkül nem képesek ébren maradni sem. Úgy tartják, hogy az ideális elfogyasztott koffeinmennyiség napi 300 mg, kismamáknak maximum a napi 100-200 mg koffein bevitele ajánlott.

A kávé koffeintartalma függ a növény fajtájától, az elkészítés módjától, az elkészítés során alkalmazott eljárásoktól is; hozzávetőlegesen azonban az alábbi adatokkal számolhatunk: egy presszókávé 100 mg, egy hosszú kávé 90-180 mg, egy csésze fekete tea 20-90 mg, egy csésze zöld tea 5-30 mg, 2 dl Cola 20-50 mg, egy szelet (kb. 45 g) tejcsoki pedig 10-30 mg koffeint tartalmaz.

A koffeinmentes kávé károsabb?

Azok, akik szeretnének káros szenvedélyükről letenni, gyakran áttérnek a koffeinmentes kávéra. Sajnos a koffeinmentes kávé olyan babból kerül előállításra, melynek magas zsírtartalma emeli a vér koleszterinszintét (ez fokozza az érelmeszesedés kockázatát), de kutatócsoportok folyamatosan vizsgálják a koffeinmentes kávé hatását szervezetünkre.

Amikor a maradék is csodaszer: a kávézacc

A kávézacc sok helyen méltatlanul a szemetesbe kerül, pedig felhasználása rendkívül sokrétű. Használhatjuk takarításkor, kertápoláskor, de hasznosíthatjuk a szépségápolásban is az alábbi módokon:

Narancsbőr: pár evőkanál kávézaccot keverjünk el megegyező mennyiségű kókuszolajjal, vagy mézzel. Koffeintartamának köszönhetően hatásos kiegészítője a sportnak, a narancsbőr elleni küzdelemben. A keverékhez adhatunk természetes, 100%-osan tiszta illóolajokat, például a rozmaring a narancsbőr egyik legádázabb ellensége. A tökéletes hatás érdekében keverjünk a zacchoz egy csepp fahéj és három-négy csepp rozmaring illóolajat. Narancsbőr elleni természetes készítmények még:

Testradír: pár evőkanál kávézaccot keverjünk el megegyező mennyiségű olíva- vagy kókuszolajjal, esetleg mézzel. Az így kapott masszát körkörös mozdulatokkal masszírozzuk be bőrünkbe, majd öblítsük le langyos vízzel. A kávézacc serkenti a vérkeringést és eltávolítja az elhalt hámsejteket is.

Leave a comment