• Home  /
  • Egészség   /
  • Elfelejtett testtartásunk – avagy miért ismeretlen egyes törzseknél a hátfájás fogalma
Elfelejtett testtartásunk – avagy miért ismeretlen egyes törzseknél a hátfájás fogalma Elfelejtett testtartásunk Full view

Elfelejtett testtartásunk – avagy miért ismeretlen egyes törzseknél a hátfájás fogalma

Nem létezik olyan ember a Földön, aki életében egyszer ne mondta, vagy ne hallotta volna másoktól azt a kijelentést, hogy „jaj, fáj a hátam”. Mindez annak köszönhető, hogy az utóbbi évtizedekben az aktív életet egyre inkább az ülő munkastílus váltotta fel. Kevesebbet mozgunk, a fő (tartó)izmaink gyengülnek, ez pedig kihat a tartásunkra is. Cikkünkben arra keressük a választ, hogy egyes törzseknél miért ismeretlen még a mai napig is a hátfájás fogalma, míg a civilizált országokban egyre többen szenvednek tőle.

A hátfájás egy örök probléma. Az amerikai lakosság nagy százaléka élete során legalább egyszer szenved tőle, egyharmaduknál pedig a fájdalom krónikussá válik, mert a gyógymód nem használ.

Szinte hihetetlen, de létezik néhány olyan kultúra a világon, melyeknél a hátfájás fogalma teljesen ismeretlen. Ilyen például egy közép-indiai törzs, melynél az emberek gerinccsigolyái nagyon kevés kopást mutatnak még idős korukban is.

Egy akupunktúrával foglalkozó hölgy Palo Alto-ban (Kalifornia) úgy gondolja, rájött a fentebb említett törzs titkára. Körbeutazta a világot, olyan törzseket figyelve meg, ahol nagyon alacsony a hátfájás előfordulása. Megfigyelte hogyan állnak, ülnek és járnak ezek az emberek, és most Amerika szerte terjeszti tudását.

Megközelítőleg két évtizeddel ezelőtt Esther Gokhale is azon emberek közé tartozott, akit a hátfájás kínzott – mindez az első szülése után kezdődött. „Irtózatos fájdalmaim voltak. Nem tudtam éjszaka aludni. Kétóránként körbe-körbe járkáltam, és úgy éreztem magam, mint egy mozgássérült.” Az orvosok gerincsérvet állapítottak meg nála, amit megoperáltak. Ám egy év múlva ismét előállt a fájdalom. „Az orvosok ismét meg akartak műteni. De jobban teszed, ha nem csinálsz a hátműtétből hagyományt.”

Gokhale teljesen meg akarta szüntetni a fájdalmat a hátában, de nem volt meggyőződve róla, hogy a nyugati orvoslás lenne a megoldás. Ezért elkezdett nyitottabb lenni más kultúrák iránt, és rájött, hogy olyan népekhez kell fordulnia, ahol ez a probléma nem létezik.

Így az elkövetkező 10 évet olyan népek látogatásával töltötte, akik messze éltek a civilizációtól. Ecuador hegyeit mászta, kicsi halászfalukat látogatott meg Portugáliában és Nyugat Afrika elszigetelt falvaiban járt. „Olyan falvakban jártam, ahol minden 4 év alatti gyerek elkezdett sírni a félelemtől, amikor megláttak, mert életükben nem láttak még fehér embert.”

Embereket fotózott és filmezett le, amint edényekben vizet hordanak a fejükön, tűzifát gyűjtenek vagy órák hosszat ülnek a földön fonás közben.
„A könyvemben van egy fénykép két nőről, akik naponta 7-9 órát lehajolva vízi gesztenyét gyűjtenek. Elég idős mind a kettő, mégsem fáj a hátuk.”

Próbált rájönni, mi az, ami közös ezekben az emberekben. Az első dolog, amit észrevett, a gerincük formája volt. „Királyi tartásuk van, ami lenyűgöző.” És természetesen teljesen különbözik az amerikai (vagy európai) tartástól.

Elfelejtett testtartásunkHa megnézed egy amerikai gerincét oldalból, egy S betűt látsz. Meg van görbülve a fenn és lent is. Gokhale azonban ezt a görbületet nem látta a meglátogatott népcsoportoknál. Szerinte „a J forma az, amire törekedni kell, nem az S.”

Ezt a J-formát nagyon sok Leonardo da Vinci rajzon, vagy akár egy 1901-ben kiadott anatómia könyvben is megtaláljuk. A gerinc teljes hosszában lapos, csak a legvégén görbül meg, kinyomva a feneket, ezáltal egy J-betűre hasonlítva. „Ezt a formát láthatjuk a görög szobroknál. És a kicsi gyerekeknél is. Ez a helyes pozíció.”

Mindennek köszönhetően Gokhale elhatározta, hogy J formára alakítja a gerincét. Majd miután ez sikerült, ráébredt arra, hogy másokon is tud ezzel segíteni. Kialakított egy gyakorlatsort, írt egy könyvet és stúdiót nyitott Palo Altoban. Azóta sok emberen segített, közöttük a YouTube CEO-jának, Susan Wojcicki-nek és Matt Drudge-nek (Drudge Report), de tartott órákat a Google-nél, Facebook-nál és más ismert cégeknél Amerika szerte. A Szilícium-völgyben (Silicon Valley) „tartás gurunak” nevezik.

A Bay Area orvosai évente betegek százait küldik Gokhale-hez. Dr. Neeta Jain belgyógyász egyike ezen embereknek. Szerinte Gokhale módszere egy kategóriába sorolható a pilates-szel vagy a jógával. És nem zavarja, hogy a módszer nem volt klinikailag tesztelve. „Ha az emberek találnak valamit, ami segít nekik anélkül, hogy bármilyen kárt okozna, miért kell kutatást végezni és kivárni az eredményt?”

De van egy kérdés, amelyik sok ember fejében megfordul. Igaza van Gokhale-nek? A nyugati emberek tényleg elfelejtették, hogyan kell helyesen állni?

Tudósok nem tudják erre a két kérdésre a választ, mondja Dr. Praveen Mummaneni idegsebész, a Kalifornia Egyetem San Francisco-i Gerinc Központból. Senki sem végzett kutatást a hagyományos törzseken, hogy kiderítse, miért alacsony a hátfájás náluk. Ugyanakkor senki sem dokumentálta a gerincük alakját.

„Szeretnék különböző népeket meglátogatni és röntgent készíteni a gerincükről, majd összehasonlítani a nyugati civilizáció embereivel. Szerintem ez sokat segítene.”

Elfelejtett testtartásunkUgyanakkor elismeri, hogy sok oka van annak, hogy az átlag amerikainak miért rossz a tartása és görbe a gerince. A legnyilvánvalóbb ok a túlsúly. „Ha sok a zsír a hason, előrebillentheti a súlyt. És ez meggörbítheti a gerincet. Valaki minél soványabb, annál kisebb a gerinc görbülete – aminek köszönhetően inkább J alakú, mint S.”

Mindezek mellett tudott az is, hogy az amerikaiak átlagban sokkal kevésbe aktívak, mint egy törzsön belül az emberek. Mummaneni szerint „Az ülő életmódnak köszönhetően az izomtónus elgyengül, és ebből kifolyólag a tartás is romlik.”

Mindenki tudja, hogy a gyenge hasizom hátfájáshoz vezethet. Mummaneni szerint ebben rejlik Gokhale sikere. Vagyis nem a J alakú gerinc az ideális, vagy a legegészségesebb, hanem a befektetett munka, amivel elérhető ez a tartás. „Izommunkára van szükség ahhoz, hogy a gerinc J alakú legyen. Nem tudsz egy S alakból J-t formálni, ha a fő izomzat nem erős. És szerintem ez a kulcsa mindennek.”

Ebből levonhatjuk azt a következtetést, hogy a különböző törzsek népei nem egy mágikus pirulának köszönhetően élnek hátfájás nélküli életet, hanem az erős hasizmuknak köszönhetően. És az életmódjuk segít abban, hogy így is maradjon öregedés közben is.

Esther Gokhale 5 tanácsa egy jobb tartásért és kevesebb hátfájásért

Az alábbi gyakorlatokat ki lehet próbálni az asztalnál ülve vagy akár sétálás, járkálás közben is.

1. Körözz a válladdal

Az amerikai lakosság hajlamos arra, hogy a vállait előre engedje, aminek következtében a karok a test előtt vannak. Hogy ezt a poziciót kijavítsuk, a következőket kell tenni: húzzuk fel a vállainkat, nyomjuk hátra, majd engedjük le őket – mint egy vállkörzés során. Ezek után a karok a test mellett kéne lógjanak a hüvelykujj pedig kifele kéne mutassanak. „Így tartották őseink a vállukat. Ez a természetes tartás.”

2. Nyújtsd meg a gerincedet

Megnyújtani a gerincet Gokhale szerint nem nehéz. Arra kell ügyelni, hogy a gerinc egyenesen maradjon, miközben beszívjuk a levegőt, majd elkezdünk nyúlni felfele. Majd tartjuk ezt a magasságot, kifújjuk a levegőt és ismételten elvégezzük a gyakorlatot. „Eleinte nehéz megcsinálni, de nagyon jól erősíti a hasizmokat.”

3. Feszítsd meg a farizmokat járás közben

Sok bennszülött minden lépés előtt megfeszíti a fenekét. Ez egyike azon okoknak, amiért olyan formás a fenekük, ami ugyanakkor helyes pozícióban tartja a hát alsó részét. Ugyanezt a mindennapi ember is gyakorolhatja, aminek nem csak fizikális, de esztétikai eredményei is lesznek. „A közepes farizom az, amin dolgozni kell. A jó farizomnak köszönhetően pedig nem csak a testtartásod javul, de huncutnak is érezheted magad bármilyen életkorban.”

4. Ne húzd fel az álladat

Inkább hosszabbítsd meg a nyakadat, úgy, hogy egy nagyon könnyű tárgyat egyensúlyozol a fejed tetején. Próbáld meg a fejeddel felfele nyomni ezt a tárgyat. „Ez kiegyenesíti a gerincet és az állat lefele tartja egy ellazult állapotban.”

5. Ne ülj fel egyenes háttal

„Azzal csak megfeszíted a hátad izmait és sok problémát okozol saját magadnak.” Ehelyett inkább körözz a válladdal egyet, nyitott mellkassal vegyél egy mély lélegzetet és nyújtsd meg a gerincedet.

Forrás: npr.org
Fordította: Szabó Réka

Leave a comment