Pszichológia: Mindennapi félreértéseink Pszichológia: Mindennapi félreértéseink Full view

Pszichológia: Mindennapi félreértéseink

A kommunikációs félreértések hátterében legtöbbször ugyanaz az igen egyszerű ok húzódik meg: folyamatosan megfeledkezünk róla, hogy milyen keveset is mondunk valójában – magyarul: rendszeresen sokkal kevesebbet mondunk ki, mint amit gondolunk, hogy elmondtunk.

A pszichológusok ezt a jelenséget „signal amplification bias”-nak nevezik, amit köznyelven hívhatnánk „biztos vagyok benne, hogy egyértelmű voltam”-jelenségnek is. Kutatások bizonyítják, hogy az emberek túlnyomó többsége úgy gondolja, hogy a viselkedésével sokkal többet fejez ki, több mindennek ad hangot, mint amennyinek valójában – ez persze tengernyi félreértés forrásává válhat a későbbiekben.

Például azt gondoljuk, hogy, ha hazudunk, azt az emberek rögtön kiszúrják, hiszen ilyenkor feszengünk a bőrünkben, azonban legtöbbször erről beszélgetőpartnereinknek sajnos fogalmuk sincs. Azt is feltételezzük egy-egy beszélgetés alkalmával, hogy a partnerek tisztában vannak egyéni céljainkkal, azokkal a dolgokkal, melyek nekünk fontosak, melyeket el akarunk érni, és ennek megfelelően kommunikálunk, azonban erről sincs fogalmuk sem. Az igazság az, hogy amit mondunk és teszünk a mindennapokban, az százféleképpen értelmezhető, és amikor mások arra próbálnak rájönni, hogy hogyan is értettünk dolgokat, bizony sokszor a rossz konklúziót vonják le.

Ennél is rosszabb a helyzet, amikor ismerőseinkkel, barátainkkal, családtagokkal beszélgetünk. Ebben a helyzetben biztosra vesszük, hogy kommunikációnk egyértelmű, hiszen ezek az emberek jól ismernek bennünket. Azt gondoljuk, hogy a hozzánk közel állóknak egyértelműek gondolataink és viselkedésünk, holott épp ellenkezőleg. Meglepő lehet, de a kommunikációból adódó félreértéseknek sokkal nagyobb az esélye, ha a házastársaddal beszélgetsz, mintha egy idegennel tennéd.

Tehát azt feltételezzük, hogy az emberek tudják, hogy mire gondolunk, és mit várunk el tőlük, ezért amikor nem úgy reagálnak, ahogy azt mi szeretnénk, őket okoljuk, és úgy érezzük, hogy az igényeink jogosan nem lettek kielégítve.

Az pedig, hogy azt gondoljuk, hogy a szeretet és a törődés a legfontosabbak felé is egyértelmű, „kimondani sem kell”, remek módja annak, hogy ezek az emberek úgy érezzék: nem szeretik őket.

Amikor legközelebb arra gondolsz hát, hogy „ugyan nem mondtam, de egyértelmű volt…”, akkor állj meg egy pillanatra. Soha semmi nem egyértelmű, ha nem teszed azzá.

Felejtsd el az „azt hittem egyértelmű” kifejezést. Ha valami fontos, akkor azt ki kell mondanunk.

Mondd ki pontosan azt, amit érzel, gondolsz, és hogy mit szeretnél. Meg fogsz lepődni, hogy így milyen gyakran megkapod.

Írta: Heidi Grant Halvorson Ph.D, 2011 Február
Megjelent: ’The Science of Success’
Forrás: psychologytoday.com

Leave a comment